Gulikan has been given special importance in astrology. Gulikan is also known as Kala ( The God of Death ). It is believed that death or harm equivalent to death results where the pill falls.

Gulikan is an anarthakari and Ksipraprasadi deity whose big toe of Lord Shiva’s left foot was broken and split. For the sake of his devotee Markandeya, Lord Mahadev opened his third eye and incinerated him. With the end of time, there is no death anywhere. Finally, the earth goddess could not bear the burden and expressed her grief to the gods. The gods also complained to Mahadev.

Hearing the grief of the gods, Mahadev decided to solve the problem. He pressed his thumb to the ground. Then Mahadeva’s left leg broke and Gulika appeared from it. Giving the trident and Kalapasa, Mahadeva directed Gulika to do the work of Kala.

It was at that time that Sage Kasyapa performed homam to have children. Gulika was sent to earth in the form of a snake through the womb of Kadru, the daughter of Daksha and the wife of Sage Kasyapa. Gulika took birth on earth as the seventh of the thousand serpents born to Kadru.

Among the thousand serpent offspring of Kadru, only the Naga king Ananta and the seventh Gulika live in Palazhi with Lord Vishnu. The remaining nine hundred and ninety-eight serpents reside in Kailasa as the ornaments of Shiva the Nagabhushan.

Gulika, the son of Shiva, is believed to be the deity who takes away life at the time of death. The pill is also known as the outer shell. Gulikan is also known as Kalan, Antakan, Yaman, etc. Gulikan is an important deity in the Theyakolas of Malabar. Gulikana is considered as the guardian of the Devasthanam Vastu.

None of the scriptures written by sages in ancient times mentions Gulika. But Gulika has been presented very prominently in Dashadhyayi and Prashamangam which are the basic texts of Kerala astrology system. Therefore, astrologers in Kerala also analyze the status of the pill for predicting results.

Gulika has been given special importance in astrology. While writing the horoscope, the planetary position or granila is marked as “Ma” and Mandi is abbreviated as ‘Ma’. Gulika, the seventh of the Ashtanagas, determines one’s victories and defeats. Without the presence of Gulikan (ma) the planetary position will be incomplete.

Gullikan has the form of a Naga king. Face and hair are related to snake’s tail.

In the Pulluvan song, while singing Nagolpathi, the names of the eight Nagas, the signs and colors of all are sung. When the shape of the pill is described in it, the pill is green in color.
The shape of a snake is also depicted in the hair. It is believed that Shivamsha Jatana Gulika is the god who takes the life of living beings at the time of their death. Therefore Astrologers will even predict death by calculating the position of Gulikana.

Gulika destroys the power of the lord of the sign in which it is placed and the power of the planet it is with. It is also believed that death or harm equivalent to death will result where the pill falls. The pill is also known as the outer shell. Gulikan is also known as Kalan, Antakan, Yaman and Kalantakan.

Ashta Nagas are specially worshiped when solving the Jataka dosha to remove the dosha of the pill in the Jataka. Kshipra Prasadi is Gulika, the king of Nagas. The eight Naga kings are called together to please Gulikan by giving them hundred and milk. It is believed that the place where Gulikan stands and the sight of him will be destroyed. Dhrishti is in the 7th Rasi where Gulika is placed in the planetary position. Therefore, Gulika is given hundred and milk only in Sarpakkava, which is dedicated to “Nagalakshmi”, consort of Naga king Ananta and the auspicious goddess of the Naga world, Nagalakshmi is also known as ‘Anantalakshmi’.

Gulika pooja is doing to remove all Yama doshas. This pooja help you to overcome the early death.

മലയരുടെ ആചാരാനുഷ്ഠാനങ്ങളിൽ പഞ്ചമൂർത്തികളിൽ പ്രഥമനായ ഗുളികന്റെ സ്ഥാനം അദ്വൈതീയമാണ്. സാക്ഷാൽ ത്രിമൂർത്തികളിൽ നിന്നുത്ഭവിച്ച ഗുളികൻ മന്ത്രമൂർത്തികളിൽ പ്രധാനിയാണ്. മലയന്റെ അച്ഛൻ ഗുളികനും ഗുളികന്റെ അച്ഛൻ മലയനും എന്നു മൊഴിയുണ്ട്.
പഞ്ചമൂർത്തികളിലെ മന്ത്രമൂർത്തി സങ്കല്പത്തിലുള്ള ദേവതയാണ്. ഗുളികൻ ഉപാസനാമൂർത്തി കൂടിയാണ്. മലബാറിൽ ജാതിമതഭേദമെന്യേ എല്ലാ തറവാടുകളിലേക്കും ഗുളികനെ സങ്കല്പ്പിച്ച് ആരാധിച്ചുവരുന്നുണ്ട്. മദ്ധ്യകേരളത്തിൽ പ്രത്യേകിച്ച് തൃശ്ശൂർ ജില്ലയിൽ ഗുളികന് വളരെ പ്രാധാന്യം കാണാറില്ല, എന്നിരുന്നാലും ഗുളികസ്ഥാനത്ത് നീശൻ എന്ന കാവൽ ദേവത കണ്ടുവരുന്നുണ്ട്. കള്ളും തവിടും കോഴിയിറച്ചിയുമാണ് നീശന് നിവേദ്യം വെയ്ക്കുന്നത്. വീത് അവകാശം വേട്ടുവർ സമുദായക്കാർക്കാണ്.
ബ്രഹ്മഗുളികൻ, വിഷ്ണു ഗുളികൻ, രുദ്രഗുളികൻ, കർമ്മഗുളികൻ, ജ്ഞാനഗുളികൻ എന്നിങ്ങനെ മൂർത്തി ഭേദങ്ങൾ പലതും ഗുളികന് കൽപ്പി ക്കപ്പെട്ടിട്ടുണ്ട്. ഗുളിക ദൃഷ്ടി വന്നുകഴിഞ്ഞാൽ സർവ്വനാശമാണ് ഫലം.

പുരാതന കാവുകളിലും സ്ഥാനങ്ങളിലും തറവാടുകളിലും ഗുളിക അഥവാ നീശന് പ്രത്യേക സ്ഥാനം കൽപ്പിച്ചുകൊടുത്തിട്ടുള്ളതായി കാണാം നീശ സങ്കല്പത്തിൽ മുല്ലത്തറ കെട്ടി ശൂലവും മണിയും വിളക്കും വെച്ച് പാല, ചെമ്പകം, അലറി, തുടങ്ങിയ ഉത്തമവൃക്ഷങ്ങളുടെ ചുവട്ടിൽ ഗുളിക, ശാക്തേയവിധിപ്രകാരം പൂജാദികർമ്മങ്ങൾ ചെയ്തുവരുന്നു.
ഗുളികൻ തിറയുടെ കളമെഴുത്ത് പാട്ടിൽ ഓടും ഗുളികൻ ഒളിക്കും,ഗുളികൻ, ദണ്ഡഗുളികൻ, ശാക്തേയഗുളികൻ, ശക്തി ഗുളികൻ, മന്ത്രഗുളികൻ, മൃത്യുഗുളികൻ, ബ്രഹ്മഗുളികൻ തുടങ്ങി പന്ത്രണ്ടു ഗുളിക സങ്കൽപ്പങ്ങൾ ഉണ്ട്.
കാവൽ ദേവതയും നാടുകാക്കുന്ന ഗുളികൻ ദേവതാരൂപം ആരിലും ഭയഭക്തിയുണർത്തുന്നതാണ്.
തെക്കൻ ഗുളികൻ, പുലക്കുളിയൻ, ഉമ്മട്ട ളിയൻ, അകന്നാൽ കുളിയൻ, മാരണക്കുളിയൻ, ഉസ്മാൻ കുളിയൻ, മാരി കുളിയൻ, മാമായക്കുളിയൻ എന്നിങ്ങനെ ഗുളികന് വിഭിന്നഭാവങ്ങളുണ്ട്.
മാന്ത്രികകർമ്മത്തിലൂടെ ഗ്രഹ ഗൃഹ ദോഷത്തിലും വാസ്തുദോഷത്തിലും ഉള്ള പീണി ദോഷാദി കണ്ണേറ്, നാവേറ് എന്നിവയെ അകറ്റി സ്വരക്ഷ വരുത്തി ഉയർച്ചയെ ലഭിക്കണമെങ്കിൽ ഗുളികന് കലശം കൊടുക്കലും ഗുളികന്റെ വെള്ളാട്ടം നടത്തേണ്ടതുമാകുന്നു.
മലബാറിൽ മുന്നൂറ്റാമാരുടെ തോറ്റത്തിൽ ഗുളികൻ സങ്കല്പത്തെ
വിഷ്ണുമായയെന്നാണ് വിശേഷിപ്പിച്ചിരിക്കുന്നത്.
മന്ത്രമൂർത്തികളായ കരിം കുട്ടിച്ചാത്തൻ ഭൈരവൻ, പൂക്കുട്ടിച്ചാത്തൻ, പറക്കുട്ടി, പൊട്ടൻ, ഗുളികൻ, ഘണ്ഠാകർണ്ണൻ, വിഷ്ണുമൂർത്തി, രക്തചാ മുണ്ഡി, പഞ്ചുരുളി, ഉമ്മീട്ട് കരുവാൻ എന്നിവയെല്ലാം അതിപ്രധാനമുള്ള മന്ത്രമൂർത്തികളാകുന്നു.
#gulikan #gulikantheyyam #vishnumayatemple